HoME || TIDLIGERE ARTIKLER || SUPPoRT || ABoUT

       Litteratur || Engelsk || Fransk/italiensk || Lingvistik
       Psykologi || Historie/samf/arkitektur || Film/teater/musik/udstillinger



Anmeldelse: Lang dags rejse mod X, hvor vor helt genfinder sig selv ved at trække stikket til sit hidtidige liv



Jørgen Refshauge,
cand.mag. i engelsk og dansk.

Publiceret 18. september 2016.


© Copyright: Uddrag må citeres med korrekt kildeangivelse.


  • MORTEN HESSELDAHL: "Manden fra lavlandet".
  • Roman. Forlaget MODTRYK.
  • Uindbundet. 283 sider.
  • Vejledende pris: 299,95 kr. KAN KØBES HER.

    DANSK/LITTERATUR: Morten Hesseldahl er både teaterchef og forfatter. Siden Ernestos hænder, der udkom i 2014, har han lagt yderligere substantielle lag til sine beskrivelser af personer, stemninger og steder. Livets erfaringer er transformeret med sikker tæft for rammende formuleringer. Vist er der stadig en del klicheer fra spændingsromanens verden, men de to parallelle spor skaber et portræt, der er en dannelses- roman værdig. Tidsskriftet Epsilons anmelder, Jørgen Refshauge, anmelder her bogen.


    BLOT EJ TIL LYST

    Danmarks statsminister bliver tilfældigvis myrdet samme dag som Palle Bengtson stikker af fra sit liv som kommunikations- direktør i et stort firma og ægtemand til datteren af samme firmas grundlægger. Han nulstiller sit liv i en alder af halvtreds, uden egentlig at vide, hvad det er, han vil. Alt står åbent, men det, der kunne ligne en flugt er begyndelsen til en konfrontation med livet i søgen efter et muligt, egentligt jeg.

    I Sydamerika venter alt det, han ikke havde tænkt, var muligt. En udfordrende dannelsesrejse kan begynde:
    Han ryster på hånden og tapsveder under skjorten. Han sender en kort sms til Julia. En undskyldning. Ingen forklaring. En afsked. Lukker telefonen og dumper den i en affaldsspand, inden han stiller op i taxakøen.
    Udviklingsroman som 'road movie'

    Manden fra lavlandet er Palle, der har sin opvækst og sine studieår i Odense, den stille provins i de studenterromantiske midtfirsere.

    Sammen med sine tre barndoms- og ungdomskammerater udlever han nogle af drømmene, men altid som den forsigtige, på sidelinjen. To af kammeraterne forsøger at realisere ungdomsdrømmene, at leve dem ud, men Palle takker nej til at deltage.

    Senere kommer han ind i et større regi, rejser til København og kommer rundt i forrretningsverdenen internationalt, men pludselig en dag vælger han rollen som Palle alene i verden.

    Flugten fra tomheden

    Palle flygter ikke på grund af det, han har gjort, men snarere på grund af det, han ikke har gjort. Hdan rejser til den anden ende af verden i stedet for at tage til sin kones 50-års fødselsdag. Hvad skal der til, for at et menneske tager en så voldsom beslutning? Tomhedsfølelse, evnen til at føle efter samt en god portion selvopholdelsesdrift. Det er, hvad der kan ske, når det pludselig slår ned i én, at det liv, man lever, egentlig ikke er et liv, man selv har valgt:
    -Hvordan føles det, dansker?
    -Som om jeg svigter mig selv.
    -Det tænkte jeg nok.
    De sidder lidt og ryger uden at sige noget.
    -Men det føles også godt, siger Palle og bryder tavsheden.
    -Som om jeg omsider gør noget, jeg burde have gjort for længst.
    Hårde konfrontationer

    Fra provisidyllen i Odense over studieårene glider Palle tilsyneladende let og ubesværet og uden egentlig personlig fremdrift ind i forpligtelser og position i forretningslivet, blandet med en apolitisk, professionel tæft for at skabe et image for sin gamle barndomsven som kommende statsminister.

    Konfrontationerne kommer nærmest af sig selv, og i begyndelsen manøvrerer Palle behændigt og ureflekteret i smult vande. Pludselig en dag er det for meget, og han dropper det hele, søger konfrontationen med først og fremmest sig selv og sit manglende livsindhold.

    Konfrontationerne kommer først lokalt i Sydamerika, hvor han uforvarende kommer i kontakt med nogle narkobaroner, men dog slipper væk med skindet i behold. Dernæst kommer der et stigende pres fra det hjemlige Danmark, hvor man eftersøger ham og kæder ham sammen med en alvorlig skandale i virksomheden, som han var kommunikationsdirektør for.


    * * *

    VELDREJET FORTÆLLING

    Alt er holdt i en økonomisk, nøgtern og rutineret skrivestil, hvor spændingsromanen har sine formuleringsmæssige forbilleder hos blandt andre Graham Greene og John Le Carré. Det er koldt og varmt på samme tid.

    I takt med at spændingsplottet på nutidsplanet rulles ud for læseren, får man samtidig gradvist afdækket de fortidige begivenheder i Palles liv, der i sidste instans leder frem til attentatet mod statsministeren. Det er en velskrevet og vedkommende roman, der ikke kun er spændingsfyldt, men også rummer plads til dybere refleksioner over tilværelsen undervejs i afvikligen af plottet.

    Trådene samles

    Efterhånden som handlingen skrider frem, flettes flere og flere tråde til ungdommen og dermed den fælles fortid med de tre andre fra Odense. Det fører på sin egen logiske vis til mordet på den ene af dem, statsminister Torben, medens de to andre støder til i det sydamerikanske.

    Palle tager endelig den nødvendige konfrontation med fortiden, gør regnskabet op, og kan se fremad som en renset, tilsyneladende uplettet mand. Han har nu blot det ikke ubetydelige arbejde foran sig at begynde på at skabe sig et meningsfyldt liv.

    De sidste sider i romanen skuffer måske en smule, da det hele går lidt for let op i en højere enhed. Pointen i den forbindelse kan være, at Hesseldahl bevidst vil være underholdende og samtidig tro mod spændingsgenren, hvor det usandsynlige altid ser ud til at kunne indtræffe og ofte rent fraktisk også gør det:
    -Er den mand da helt uden forestillingsevne? Siger Tilde og ser på Palle.
    -Ja, personligt har jeg da altid vidst, at vi tre en dag ville fejre nytår sammen i Ecuador. I rengvejr! Siger Palle og slår ud med hånden.
    På denne front bliver vi heller ikke skuffet i denne fermt formulerede roman.