HOME || TIDLIGERE ARTIKLER || SUPPORT || ABOUT

       Litteratur || Engelsk || Fransk/italiensk || Lingvistik
       Psykologi || Historie/samf/arkitektur || Film/teater/musik/udstillinger



Anmeldelse: Herlig, informativ billed- og tekstbog for sporvognsnørder


Af
Flemming André Philip Ravn,
lektor, tredobbelt cand.mag.

Publiceret den 8. juli 2016.


© COPYRIGHT: Uddrag må citeres med korrekt kildeangivelse.


  • FLEMMING SØEBORG: "Der kommer altid en sporvogn - En nostalgisk rejse på skinner".
  • Forlag: Gyldendal. Udgivet forår 2016
  • Indbundet, 312 sider. Pris: 399,95 kr.
  • BUY HERE / Kan købes her.

    DANMARK/HISTORIE: Mange danskere kender den gamle sang, Der kommer altid en sporvogn og en pige til, som stammer fra filmklassikeren Ved Kongelunden fra 1955 med Ove Sprogøe og Dirch Passer. Denne sang kan man have in mente, når man hører titlen på Flemming Søeborgs nye bog, som har titlen Der kommer altid en sporvogn. Men det gør der desværre ikke. Bogen er ren nostalgi - af den bedste art - for sporvognene udgik i Danmark for mange år siden: I Odense i 1952, i århus i 1971 og i København året efter. Flemming Søeborgs nye og velskrevne bog bygger på egne og venners glade, måske nørdagtige erfaringer og glæde ved sporvogne. Bogen er velillustreret med lækre billeder fra svundne tider. Tidsskriftet Epsilons redaktør, Flemming André Philip Ravn, anmelder bogen her.


    DENNE FLOTTE farvefotobog er på 312 sider og er i stort format. Den rummer ikke færre end 46 kapitler, som dermed hvert er på 5-10 sider i længde. Bogen er informativ, og hvert kapitel tager specifikke aspekter op, f.eks. følgende kapitler med disse spændende overskrifter:
  • 7 (Kommunal ekspansion).
  • 18 (En skøn tid).
  • 22 (Oplevelser fra min barndom).
  • 28 (Når uheldet er ude).
  • 38 (Endestationer).
  • 39 (Personale og billetter).
  • 42 (Sporvognen i orkanens øje).

  • Sporvognene stod for hovedparten af den offentlige trafik i København mellem 1863-1972 og var indbegrebet af den særlige københavnerstemning med jovialitet, nærgåenhed og friske bemærkninger.

    Bogen tager os med på en nostalgisk rejse til dengang, hvor 'Den skeløjede', 'Dukke-Lise', 'Svenskeren', 'Slyngelvognen' og 'Altankassen' kørte rundt i byens gader med københavnerne. Sporvognene var med deres kulørte linieskilte og lanterner synlige på lang afstand, og da sporvognene beholdt deres rute gennem 50-60 år, udviklede der sig nære bånd mellem befolkningen og 'den lokale linie'.

    Bogen bevæger sig kronologisk frem. Den begynder med hestesporvogne og hesteomnibusser, hvilket var en udbredt transportform, der prægede Danmark langt op i 1900-tallet. Gradvis blev sporvognene elektrificerede, og man kunne pensionere hestene.
    Da kørslen med hestesporvogne begyndte, standsede disse på anfordring - det vil sige, at de standsede, når folk skulle af eller på, så man kunne blive kørt lige til gadedøren, hvis sporvognen altså kørte ad den gade, hvor man boede. Det sled meget på hestene med de mange standsninger og igangsætninger, men på den anden side var hastigheden ikke højere, end at mange kunne springe på en vogn i fart.
    I bogen lærer man flere af sporvognslinjerne at kende. Der er en dejlig, genuin hygge over beskrivelserne i bogen, og man mærker sporvognsnørdernes store entusiasme og glæde ved fænomenet, uden at dette bliver påtrængende eller "for meget".

    Da sporvognene blev elektrificerede, blev der lagt spor i de brolagte gader, og sporvognene kørte side om side med cykler, motorcykler og automobiler. Bogen fokuserer på et stykke spændende danmarkshistorie, og et lands infrastruktur og befordring er ikke uvæsentlige dele af historien. Bogen er rigt illustreret, og der er både sort/hvide fotos og farvefotos. Det sjove ved at læse bøger er tit genkendelsens element. Dette aspekt kommer til fulde til sin ret i denne bog.


    BOGEN FORTÆLLER om personlige og kollektive oplevelser med sporvognene samt transportformens historie og udbredelse i primært København. Bogens to sidste kapitler er dog helliget sprovognsdriften i hhv. Odense og århus - for også i århus og Odense var der sporvogne, og også her levede og åndede man med sporvognene - om end i mindre målestok.

    Men størst var sporvognstrafikken i Hovedstaden. Om omfanget af trafikken i 1950'er står der bl.a.:
    På ét døgn passerede 2.3000 sporvogne og 1.200 busser Rådhuspladsen. Sprovognen vandt eller kunne have vundet på alle parametre - kapacitet, komfort, bæredygtighed, økonomi, transporttid, men politikerne ignorerede fakta og valge bilismen i stedet - suppleret med osende og utilstrækkelgie dieselbusser.
    Nuvel, det er jo et statement, som også viser forfatteren Flemming Søeborgs holdning og engagement. Man kan spørge, om komforten nu også var så storartet, og om man kom hurtigt nok frem til destinationen i forhold til andre transportformer, samt om sporvognene nu også var så vellidte i deres samtid. I tilbageskuelsens blik kan ting indimellem synes mere lyserøde.

    Søeborg er født i 1954. Han betegner sigt sig selv som en "livslang tog- og sporvognsentusiast", og han udgiver bladet Spor og baner om modeljernbaner. Søeborg er desuden forfatter til en række historiske bøger, bl.a. om Besættelsen - samt ikke mindst succesbogen Der kommer tog fra 2014.

    Alt i alt rummer Der kommer altid en sporvogn mange dejlige bydelsbilleder hvor man kan få et glimrende indtryk af, hvordan vores land så ud i gamle dage. Teksten er velformuleret og præcis samt giver en solid baggrundsviden om emnet. Der er ingen tvivl om, at nostalgien er sat i højsædet. Det er kun en fordel at læse en bog, hvor forfatteren er vidende og brænder for sit emne.

    Ifølge bogens forfatter, Flemming Søeborg, var sporvognene et pålideligt, stabilt og velfungerende transportsystem, som desværre blev nedlagt af kortsynede politikere i løbet af 1960'erne. Bogen er en herlig bog at læse og studere fotos i. Den vil helt sikkert glæde alle sporvognsnørder samt alle andre, der holder af at læse om Danmarks historie.