HoME || TIDLIGERE ARTIKLER || SUPPoRT || ABoUT

       Litteratur || Engelsk || Fransk/italiensk || Lingvistik
       Psykologi || Historie/samf/arkitektur || Film/teater/musik/udstillinger



Exposition: ARKEN Museum for Moderne Kunst fejrer 20-års jubilæum i nyåbnede omgivelser og med en omfattende udstilling af værker fra egen samling.



Tekst og foto:
Jørgen Refshauge,
cand.mag. i engelsk og dansk.

Publiceret 16. marts 2016.


© Copyright: Uddrag må citeres med korrekt kildeangivelse.


  • GERDA WEGENER, 7. nov 2015 - 16. maj 2016.
  • KALEIDOSKOP, 2. jan 2016 - 5. feb. 2017.
  • ARKEN MUSEUM, Ishøj BUY HERE / KAN KØBES HER.

    DANSK/KULTUR: Den 15. marts 1996 blev ARKEN Museum for Moderne Kunst indviet af Hendes Majestæt Dronning Margrethe, og i anledning af 20-års jubilæet viser museet den hidtil største præsentation af mangehånde værker fra deres egen store samling af dansk, nordisk og international samtidskunst med en udstilling under betegnelsen KALEIDOSKOP. Tidsskriftet Epsilons anmelder, Jørgen Refshauge, har genbesøgt ARKEN Museum i Ishøj og anmelder her ARKENs seneste udstilling.


    Jubilæumsår med mange begivenheder

    Jubilæumsåret blev i februar indledningsvist markeret med indvielsen af Kunstens Ø (se billedet foroven, fotograferet af Thomas Mikkel Jensen, Ishøj Kommune) og derigennem virkeliggørelsen af ARKENs drøm om at skabe bedre harmoni mellem museets maritime arkitektur og landskabet omkring bygningskomplekset. Nu kan man byde publikum velkommen til et helt nyt landskab med broer, laguner og klitter og til et museum omkranset af vand. I slutningen af februar afsløredes det nye vartegn - den dansk/norske kunstnerduo Elmgreen & Dragsets gyldne rytterskulptur af en ung dreng på en gyngehest.

    Jubilæumsmarkering søndag den 13. marts

    Denne dag åbnede museet dørene til en række aktiviteter, specielt den kreative workshop for børn og voksne. Dertil kom gratis kaffe og kage i koncertsalen og en række guidede visninger af bl.a. værkerne i ARKENS egen samling. Børn og voksne blev begavet med balloner, og der var litografitryk til gæst nummer 100, 200, 300 osv.

    Dagen blev et tilløbsstykke ud over det sædvanlige, idet rigtig mange havde trodset den lidt rå og disede formiddagsluft og fundet vej til museet, og i løbet af den tidlige eftermiddag formelig myldrede det ind med gæster, der ud over at nyde kaffe og kage kunne gå på opdagelse blandt de mange kunstværker, for bagefter at runde af med en spadseretur i museets nyanlagte omgivelser og måske også en tur langs stranden i køligt, behageligt solskinsvejr.

    En særligt udvidet jubilæumsgave

    Der er i anledning af jubilæet et righoldigt udvalg af værker fra ARKENs egen samling, der sammen med de to særudstillinger skaber rammerne om en stor kunstnerisk oplevelse for de besøgende. Særligt for jubilæumsudstillingen KALEIDOSKOP gælder det, at man her har kastet alle begreber om kunstneriske kategorier over bord. Med et citat af Habermas sigter man på at lade publikum åbne sindet ved ikke at give ledetråde, således at der potentielt opstår en større modtagelighed og sensibilitet, idet tilskueren udfordres så at sige indefra sig selv, da alle pædagogiske vink er udeladt.

    De mange kunstværker hentet frem fra gemmerne viser, at man også har store værker af andre kunstnere end Olafur Eliasson, Tal R, Damien Hirst, Anselm Reyle og Ai Weiwei. En ikke uvæsentlig præsentation af Asger Jorn var således blandt de små, forfriskende perler.











    Gerda Wegener

    En på mange måder gemt og delvist glemt kunstner har fået fornyet fokus bl.a. på grund af den aktuelle biograffilm Den danske pige, der udspiller sig i København i 1926. Kunstneren Einar Wegener sidder model for sin hustru Gerda, iført kjole, og tanken om en ny identitet som kvinden Lili Elbe tager form. Filmen har fået meget ros for sin gribende historie og især spillet mellem Gerda og Einar, hvor hun qua sin loyalitet går hele vejen med ham, om end det forandrer deres forhold grundlæggende og ender tragisk.

    De udstillede 178 værker af Gerda Wegener er mindst lige så gribende og interessante som filmen, idet de ganske nuanceret belyser Gerdas udvikling som kunstner og kvinde og samtidig illustrerer hendes spændingsforhold i relation til køns- problematikken.

    Der er tale om et imponerende opbud af værker, man har formået at samle til denne særudstilling på ARKEN. En række spændende billeder, både kunstnerisk og temamæssigt, hvis man da kan skille de to ting ad. Gerda var en særdeles dygtig og markant art deco kunstner, hvis billeder ofte er fængslende i deres stærke, direkte og for den tid ganske vovede, frie og samtidig fint sansede udtryk. En udstilling som man bør unde sig selv at se, før det er for sent, men heldigvis tages den først af plakaten den 16. maj 2016.











    Niki de Saint Phalle

    Store buttede damer i stærkt farvet badetøj, tilsyneladende dansende let på tå og hvilende i deres egen voldsomme udstråling. En hyldest til den frie kvinde og præsenteret med både dyster humor, livsglæde og kønslig ligefremhed. Niki talte om sine Nana-figurer, der var udtryk for en hyldest til den frigjorte kvinde og samtidig en kunstnerisk programerklæring af politisk tilsnit.

    Bag den stærke udstråling fra disse figurer problematiserer Niki de Saint Phalle med de såkaldte Nana'er samtidig de fastlåste kvinderoller og især skønhedsidealer, som hun selv oprindeligt kom til at repræsentere bl.a. via de dengang så berømte fotos taget til bladet Vogue. Det var imidlertid en rolle og rubricering som hun sidenhen kunstnerisk indædt kæmpede imod.

    Som den yderste provokation blev hun med sine vilde skydeaktioner med/mod egne kunstværker en rigtig aktivist i kunstens tjeneste, højt råbende mod kvindernes fastlåsning i roller som 'luderen', 'heksen', 'heltinden' og 'bruden'. Centralt i hendes kunstneriske 'œvre' blev det, hun selv kaldte sit livsværk, de mange skulpturer i Tarothaven i Toscana, som også udstillingen dækker via enkelte stillbilleder og en løbende videopræsentation. Hendes arbejde her illustrerer både hendes personlige udvikling og stræben som kunstner.

    Niki formåede at gøre kunsten folkeligt tilgængelig og vedkommende for alle, kvinder som mænd, og kombinationen af performative tiltag med de forskellige farverige kvindefigurer fortæller om en kønspolitisk kamp, der samtidig var hendes egen terapeutiske proces for at frigøre sig og overleve som menneske. Hun blandede leg, alvor, engagement, lethed og tyngde i sit livsværk.

    ARKEN i profil

    Med jubilæumsudstillingen har ARKEN Museum for Moderne Kunst med tydelighed markeret sin tilstedeværelse og betydning for den danske kunstformidling med en vis prægnans. En række fine og velbesøgte temaudstillinger har igennem årene ført frem til den i dag anerkendte position som en velrenommeret og vedkommende spiller på sit felt.