HOME || TIDLIGERE ARTIKLER || SUPPORT || ABOUT

       Litteratur || Engelsk || Fransk/italiensk || Lingvistik
       Psykologi || Historie/samf/arkitektur || Film/teater/musik/udstillinger



Exposition: FRITZ SYBERG - excellent talent udstillet her i Ordrup


Af Marie Louise Johannsen,
lektor i dansk og billedkunst
&
Flemming André Philip Ravn,
lektor, cand.mag. et art.

Publiceret 26. april 2015.


© Copyright: Uddrag må citeres med korrekt kildeangivelse.


  • "Fritz Syberg. Kunsten og kærligheden".
  • Særudstilling ved siden af permanent udstilling.
  • ORDRUPGAARD, Vilvordevej 110, 2920 Charlottenlund.
  • Fra den 20. februar 2015 til den 10. maj 2015.
  • BESØG museets hjemmeside.
    BEDØMMELSE: Fem stjerner af seks (skala).


    KUNSTHISTORIE/DANMARK: Da Fritz Syberg døde i en alder af 77 år, var han landets bedst betalte kunstner og stod på højden af sit livsværk, ikke bare som fornyer af dansk landskabsmaleri, men også som mesterlig og moderne familiemaler. Tidsskriftet Epsilons anmeldere, Marie Louise Johannsen og Flemming André Philip Ravn, har besøgt ORDRUPGAARD, som udstiller en række af maleren og hans kone Annas bedste malerier. Og det er netop to livs imponerende værker, man kan fordybe sig i på udstillingen.


    FRITZ SYBERG (1862-1939) var en central og vigtig skikkelse i det blomstrende, kunstneriske miljø, der udviklede sig omkring Kerteminde i starten af 1900-tallet. Hans karakteristiske marker og bakker står for os i dag som indbegrebet af det gamle, danske bondeland. En stor del af hans billeder synes meget "danske" og nogle også "franske". Man kan se, at Syberg søgte inspiration hos store impressionister som f.eks. franskmanden Gauguin og nederlænderen van Gogh.

    Udstillingen Fritz Syberg: Kunsten og kærligheden giver de besøgende på Ordrupgaard mulighed for at se den store bredde i farvevalg, motiver og arbejdsteknikker, som Fritz Syberg udfoldede i sit kunstnerliv.

    Udstillingen viser også billeder, som Fritz' kone Anna, der desværre døde allerede i 1914 som 44-årig efter at have født parrets syv børn, har malet. Det drejer sig om billeder med et feminint tilsnit og ikke sjædent billeder af den Syberg'ske familie, kunstnerhjemmet eller blomstermotiver malet med stor præcision og megen dedikation og æstetisk skønhed i et variet farvevalg.



    FREMGANGSRIG OG IDÉRIG var Fritz Syberg. Han debuterede efter et semester på kunstakademi på den årlige udstilling på Charlottenborg i 1899. Hans maleri Ved sengetid (en ung kvinde tager sin overbluse af i et spartansk møbleret værelse, mens hun tankefuldt betragter et sovende barn i sengen; der spilles på lys og mørke) vakte megen opsigt, og han havde det held at sælge billedet til den fyrstelige sum af 500 kroner, hvilket da svarede til en halv årsløn for Syberg. Salget gav ham blod på tanden.

    Med flid, passion og formarbejde arbejder Fritz Syberg, der var født i Fåborg og opvokset i armodstrange kår, sig i løbet af de næste årtier frem til at blive én af de betydeligste danske malere. Han har valgt en profession, som kun få dengang som nu kan leve af, men han har gåpåmod og vilje til at skabe sig en professionel kunstnerkarriere. Nogle af billederne fra deres eget hjem viser, at de trods stigende velstand også levede spartansk, hvis man sammenligner med vor tids overflodssamfund.


    * * *



    ANDRE SEVÆRDIGE Fritz Syberg-malerier er f.eks. Gammel mand ved vuggen, et maleri som er holdt helt i en pikant og bemærkelsesværdig lilla farve uden at være for meget eller for syret. Maleriet virker stærkt moderne sammenlignet med flertallet af værkerne på udstillingen pga. sit dristige, kontrasterende farvevalg og den fladeagtige måde, hvorpå farven er fordelt på lærredet. Samme moderne farvebrug finder man på et maleri af lucerner, der er holdt i stærke orange toner.

    Syberg maler billeder i forskellige størrelser. Jo mere kendt han bliver, jo større bliver nogle af hans malerier. Der er både sangvinske, landlige og mere afdæmpede motiver. Over Kærby Bakke (1917) er et interessant landskabsmaleri med et samspil mellem orange (en vissen lucernemark), hvidt og nogle raktangulære og organiske former. En rejse til Italien er der også kommet fine billeder ud af, bl.a. Efter badet. Fra Italien fra 1911.

    Jens Birkholms markportræt Syberg maler sin ged fra 1909 får én til at trække på smilebåndet.

    Nogle af de ting, undertegnede to anmeldere kan beundre i Sybergs værker, er de indre dynamikker i billederne samt kompositionerne. I nogle malerier er himlen og skyerne dynamiske i flerfarvede elementer, mens det jordiske henligger tungt og roligt som en modsætning hertil. Andre gang er det det jordiske, f.eks. en kornmark som i forgrunden er i bevægelse på grund af vindens blæsen, der står som en kontrast til en bagvedliggende, rolig og evighedspræget bondegård - eller et massivt eller kompakt stråtækt tag, som skaber et roligt samlingspunkt mod omgivelser i stille bevægelse. Spillet med lys, lysninger, lyspletter og lysindfald er ofte helt eminent.

    Fritz Sybergs evne til at male temperament ind i et billede kommer fint til udtryk i Høstbillede, havreneg ved Pilegården (hans hjem) fra 1938 (olie på lærred, 135 x 115 cm). Her er der et dynamisk spil mellem de stakkede neg, de mange diagonale linjer og modsætningen til den gyldne farverigdom.

    Syberg excellerer her i skalaer af gul, gyldne og solgule farver i negene, der i deres opadstræbende linjer skaber energisk og intenst temperament (havde det været musik, ville man måske sige furioso) som en fin kontrast til mørkegrønne træer samt den mere kølige, blegblå-grå himmel. Man næsten fornemmer duften af modent korn. Og horisontlinjen ligger højt i dette kunstværk, der skildrer produktet af høstarbejdernes flittige bearbejdning af naturens ressourcer. Desværre har vi ikke mulighed for at illustrere billedet her.

    I flere af hans værker kommer man til at tænke over datidens mere begrænsede infrastruktur kombineret med et roligt livstempo og måske især en regelmæssig livsrytme (ikke mindst i selvforsynende landbrug) i forhold til den ofte hektiske livsstil i det senmoderne samfund.

    Også Stue i solskin fra 1918 tiltrak sig vores opmærksomhed. Det er genialt hængt op for enden af et aflangt galleri, og derved fås en meget fin og herlig lyseffekt frem, idet lys strømmer ind i en fornemt udseende stue ad et vindue. Ser man derimod dette maleri tæt på fra venstre, dominerer den store, tunge bordeauxrøde sofa, hvilket får stuen i sin enkelthed til at ligne et kolonihavehus, skønt det er på Pilegaarden. Står man altså i forskellige vinkler til billedet, træder forskellige elementer frem og giver forskellig effekt.


    * * *


    VED SIN DØD på Pilegaarden den 26. december 1939 var Fritz Syberg Danmarks mest velrenommerede og højest betalte kunstner. I dagspressen bragtes ikke færre end 150 nekrologer over ham. Der er ingen tvivl om hans store indflydelse på dansk malerkunst. Derfor er det opløftende at se en udstilling som Ordrupgaards, hvor man kan følge hans værk over et helt liv samt se vellavede blomstermalerier af hans første kone, Anna.

    Udstillingen Fritz Syberg: Kunsten og kærligheden er meget seværdig. Den gives fem af seks stjerner for fortrinlig formidling på et højt niveau af en vigtig del af dansk kulturarv. Udstillingen fortsætter frem til den 10. maj, så det kan nås endnu. Johannes Larsen Museet i Kerteminde er hovedudlåner til udstillingen.



    Syberg-udstillingen er udstillet i de to forskellige dele af museets nyere tilbygning. Foto: Flemming André Philip Ravn.




    Ved indgangen kan man købe plakater, kunstbøger, plakater og andet godt. Foto: Flemming André Philip Ravn.



  • * * *