HOME || TIDLIGERE ARTIKLER || SUPPORT || ABOUT

       Litteratur || Engelsk || Fransk/italiensk || Lingvistik
       Psykologi || Historie/samf/arkitektur || Film/teater/musik/udstillinger



Besøg: Forfatteren SIRI HUSTVEDT på litterært besøg i Danmark


Tekst og foto af:
Flemming André Philip Ravn,

Publiceret 2. oktober 2014 - OPDATERET.


© Copyright: Uddrag må citeres med korrekt kildeangivelse.



LITTERATUR/ENGELSK: Den amerikanske forfatter (med norsk familiebaggrund) Siri Hustvedt er kendt for sine romaner og essays, som handler om så diverse emner som kunst og kunstverdenen, om livet i storbyen, om psykologi og kvinders muligheder for karriere. Tidsskriftet Epsilons redaktør, Flemming André Philip Ravn, beretter her fra Siri Hustvedts besøg i Danmark, hvor hun blandt andet optrådte på Den internationale Forfatterscene i Den Sorte Diamant.

SIRI HUSTVEDT, der i dag er 59 år, er opvokset i Northfield, Minnesota i en familie med en norsk mor og en amerikansk far, der ligeledes er ud af norsk familie. Hun elsker at skrive og er inspireret af store forfattere, tænkere og psykoanalytikere såsom Jacques Lacan, Sigmund Freud, Julia Kristeva, Mikhail Bakhtin, Paul Ricœur og ikke mindst vores egen landsmand, Søren Kierkegaard.

Siri Hustvedt hader, når man tror, at alt hvad hun skriver er selvbiografisk. På den anden side er hun ikke blind for det Ubevidstes virksomme kraft i sindet, altså at hun ubevidst kan komme til at skrive om sider i sig selv, som hun ikke kender så godt. Ligeledes synes hun, at det er træls, at hun for mange mennesker er mest kendt for at være gift med forfatteren Paul Auster, når hun nu selv er ophavskvinde til et substantielt forfatterskab. Siri Hustvedt og Paul Auster er bosat i New York - der ofte kaldes the Big Apple. Dette, at de bor og lever i en metropol, kommer ikke sjældent til udtryk i begge forfatteres værker i form af karakterer og temaer.

Det var hendes møde som 13-årig med litterære fyrtårne som Charles Dickens og Charlotte Brontë under en sommerferie i Reykjavik, der sporede hende ind på en bevidsthed om, at hun gerne ville optage forfattergerningen som levevej. Dette forklarer måske også, hvorfor hun har studeret Engelsk på universitetet (som indeholder elementer af både sprog, historie, samfundsforhold og ikke mindst litteratur) - samt at hun at har taget en ph.d. i Engelsk på en afhandling om Charles Dickens.



Forsiden på Siri Hustvedts senest udgivne bog.




Siri Hustvedt (tv.) ved ankomsten til Det kongelige Bibliotek.
Hun ser meget hjertelig ud, onsdag den 1/10 ved aftenstide.
© Foto: Flemming André Philip Ravn.


HUSTVEDTS SENESTE ROMAN The Blazing World handler om kunstneren Harriet Burden, der efter at have været blevet ignoreret som kunstner gennem en årrække pludseligt beslutter sig for et eksperiment. Hun er vred over, at ingen har lagt mærke til hende professionelt og fagligt. Hendes arbejde er blevet ignoreret - hun føler, at det er, fordi hun er kvinde! Det er ren og skær raseri - "pure rage", forklarer forfatteren.

Harriet vil gøre noget ved sagen. Føde sig selv påny. Hun gør derfor brug af tre respektive mandlige pseudonymer, altså dækidentiteter. Hun optræder under disse ved forskellige solo- udstillinger over en periode på fem år. Men måske er Harriet blot en ulykkesfugl, som er mester i selvsabotage fordi "she has tremendous blind spots about her own life"?

Ikke desto mindre higer hun efter anerkendelse. Ambition er hendes drivkraft. Harriet, som på mange måder er en tragisk helt, udfordrer de vedtagne sociale kategorier og ikke mindst de roller og masker, der bæres.

Der er således en leg med kreativitet og kunst, med navne og pseudonymer i denne roman. Hovedpersonen Harriet lever meget i sit hoved, og Siri Hustvedt lader hende så at sige granske hendes egen indre geografi. For at udforske forskellige positioner, er det interessant at studere menneskers masker. Masker er bestemt et nøgleord. Men, spørger Siri Hustvedt: er maskerne en forklædning eller noget, som snarere åbenbarer?

Bogens tema udforsker således, om køn har betydning for en kunstners muligheder for karriere og for at blive taget alvorligt inden for kunstverdenen. Men er det mon rigtigt, hvilket Siri Hustvedt denne aften hævder, at der ligger en kulturelt betinget stereotypisk forestilling til grund for at opfattelse kvinder som noget kropsligt, jordbundent og "the caregiving professions", mens mænd diskursivt associeres med videnskab, det intellektuelle, tankens flugt og nye højder? Er kvinden passiv og manden aktiv?

Er Siri Hustvedt feministisk? Det ville nok være løgn at sige, at hun ikke er det. Hun forekommer velræsonneret samt nøgtern, mens hun fra scenen i Diamanten sætter spørgsmålstegn ved den vestlige kulturs forestillinger om køn og kønsroller, om skabelse og moderskab. Og disse emner synes da også netop at være allestedsnærværende i hendes forfatterskab. Med hensyn til den seneste roman (The Blazing world) ønsker Hustvedt - via Harriet - at angribe "the female position of waiting".



Lise Bach Hansen (tv.) i engelsk samtale med Siri Hustvedt.
Det er Lise Bach Hansen, leder af Ordscenen og grundlæggeren af International Forfatterscene i Den sorte Diamant, som konverserer på engelsk med Siri Hustvedt denne aften. Lise Bach Hansen er kandidat i Teaterhistorie fra
Université Sorbonne Nouvelle de Paris & kandidat i Kommunikation fra RUC.
© Foto: Flemming André Philip Ravn.




Siri Hustvedt uddyber sine synspunkter, gestikulerende.
© Foto: Flemming André Philip Ravn.

* * *

SOM TIDLIGERE NÆVNT er Siri Hustvedt fascineret af Søren Kierkegaard og hans uortodokse måde at tænke og skrive på. Hun har ikke kun studeret ham, hun er også opvokset med ham i den forstand, at de førende autoriserede oversættere af Kirkegaard i USA, et ægtepar, boede i samme by, som hun selv er opvokset i, i Minnesota.

Hustvedt har temmelig mange referencer til Søren Kirkegaard i sine bøger, f.eks. i form af en hovedperson som er i færd med at skrive en afhandling om Kierkegaard.

"Kierkegaard is an antidote to all simple explanations of what it is to be human," forklarer Siri Hustvedt, der holder af hans skrivestil (hun har også læst ham på dansk) og fortsætter: "As a stylist Kierkegaard is one of the biggest". Kierkegaard læses fint på dansk. Siri Hustvedt har den forestilling, at alle danskere må kende Søren Kierkegaard ret indgående, fordi vi danskere har nemmere adgang til ham via vores modersmål -- MEN når sandheden skal frem, er Kierkegaard nok ikke ligefrem natbordslæsning i ret mange hjem! Desværre kunne man så måske sige!

Hustvedt står ikke tilbage for i sine bøger at bruge ironi, humor og lege med læseren som litterært virkemiddel. Hun holder af tvetydigheden i ironi, som hun kalder "a double discourse". Eksistentielt såvel som litterært er hun optaget af Livets store spørgsmål: Hvem er vi? Hvordan bliver vi dem, vi er?

Hustvedt kan sågar forekomme spirituel (hvilket hun bedyrer, hun ikke er), når hun taler om: Hvad er selvet? Er selvet en singular ting eller findes der forskellige "levels of selfness"? Og ligeledes taler hun om transcendens, altså egoets mulighed for selvoverskridelse.

Hustvedt mener, at fiktion er en genial menneskelig opfindelse. Men det er ikke kun forfatteren, der skaber. Også læseren, thi læseren er medskaber. En bog giver ikke alting, den giver historier og karakterer, men "it takes a reader to make the book happen; the readers are filling in the blanks".



Siri Hustvedt læser op fra "The Blazing World" på engelsk.
© Foto: Flemming André Philip Ravn.




Siri Hustvedt læser op fra "The Blazing World" på engelsk.
© Foto: Flemming André Philip Ravn.


HUSTVEDTS BØGER er oversat til 29 sprog, og en del af hendes forfatterskab er således også oversat til dansk, bl.a. hendes første roman Med bind for øjnene, der udkom i 1992 samt romanerne Det jeg elskede i 2003 og Sommeren uden mænd i 2011. I disse nævnte romaner, som alle er udkommet på dansk på forlaget PER KOFOD, spiller temaer som individualitet og identitet en central rolle.

Efter værtinden, Lise Bach Hansens, samtale med Siri Hustvedt benyttede læseglade publikummer, heraf ikke så få nordmænd, sig af muligheden for at købe Hustvedts nyeste. De kunne samtidigt få signereret deres bøger af forfatteren selv. Anslået over 800 mennesker deltog i arrangementet - der trak fulde huse - i rækken af kendte personligheder fra litteraturens verden i serien "International Forfatterscene" i det store auditorium Dronningesalen på Den sorte Diamant denne aften. En fin aften, hvor værtinden og gæsten ikke nødvendigvis var på litterær bølgelængde på alle punkter, men deres samtale gav et glimrende indblik i Siri Hustvedts forfatterskab og tankeverden, hvilket jo netop var formålet med arrangementet.



Siri Hustvedt signerer bøger på Det kongelige Biblitek.
© Foto: Flemming André Philip Ravn.




Siri Hustvedt signerer bøger på Det kongelige Biblitek.
© Foto: Flemming André Philip Ravn.




Ritt Bjerregaard så frem til at overvære arrangementet
med Siri Hustvedt. © Foto: Flemming André Philip Ravn.




En gymnasieklasse (2.d) fra Solrød Gymnasium i Solrød Strand
havde en anderledes og lærerig aften på Det kgl. Bibliotek.
© Foto: Flemming André Philip Ravn.




Et kig ind i den hyggelige café i Den sorte Diamant, som serverer et fint udvalg af velsmagende mad/drikke.
© Foto: Flemming André Philip Ravn.



* * *